Obec Pertoltice
ObecPertoltice

Březen 2018

Pertoltická drbna




Dolní Pertoltice č.p. 59, 463 73 Habartice

ou_pertoltice@volny.cz
www.obecpertoltice.cz

Obecní úřad a sbor pro občanské záležitosti přeje všem našim občanům, kteří v měsíci březnu slaví třeba svá prvá či případně již několikátá a co víc, třeba již v desetiletích vzpomínaná a slavená výročí svého narození mnoho štěstí, zdraví a perfektní pohody.

SLOUPEK STAROSTY (vp)
Vážení spoluobčané,
milí sousedé, drazí přátelé,
zima je v tuto chvíli již za námi. Nu, při pohledu z okna se zdá, že avizo bylo trochu předčasné. Snad již poslední sněžení. Jaro pomalu kráčí na naše zahrady a zahrádky. Nálada se zlepšuje. Se slunečním svitem vstupuje do našich domovů pozitivní energie a větší chuť do života. Budeme zase připravovat všechny druhy nářadí a pomůcek pro tradiční práce při zlepšení vzhledu našich domovů. Ať již se jedná o zahrádky, zahradu, hospodářství, stavení, opravování všeho možného druhu nebo nějaké to vylepšování našich domácností. Přeji nám všem, aby ten počáteční elán vydržel co nejdéle. Aby veškerá vaše práce byla korunována kýženým a zaslouženým úspěchem. Přeji vám všem pěkné slunečné dny. Ať se nejedná jen o slunce na obloze, ale i ve vašich duších.
Viktor Podmanický starosta obce


OTÁZKY a ODPOVĚDI
1.) Dobrý den, mohu požádat o info k ceně vody na tento rok?

Vodné, dle dostupných pramenů pro rok 2018 činí 46,47 Kč/m3.

2.) Jak to je s výměnou řidičského průkazu?
V průběhu letošního roku vyprší platnost řidičského průkazu dalším téměř 626 tisícům řidičů. Za leden a únor jich o výměnu požádalo jen 30 tisíc. Ještě tedy zbývá během letoška vyměnit přes 596 tisíc průkazů, z toho více než 18 tisíc nyní v březnu. O výměnu lze požádat už tři měsíce před vypršením platnosti řidičáku. Stačí přijít na příslušný úřad obce s rozšířenou působností s platným průkazem totožnosti a jednou průkazovou fotografií a předložit tam současný řidičák. Lhůta pro vydání nového řidičáku je dvacet dnů. Výměna je bezplatná, pokud ale řidič požádá o vydání průkazu v expresním termínu, zaplatí 500 korun. Řidiči, kteří jezdí bez platného řidičského průkazu, riskují blokovou pokutu do 2000 korun a ve správním řízení až 2500 korun. Zhruba polovina z těch stovek tisíc hříšníků, kteří povinnost vyměnit si včas řidičák dosud nesplnili, je podle údajů ministerstva dopravy v důchodovém věku. Je tedy otázka, kolik z nich má ještě zájem tak alespoň dodatečně učinit.V případě, že vám řidičák už propadl, lze přitom o výměnu požádat i zpětně. I v takovém případě je to ve standardní lhůtě zdarma.
Nové motorové vozidlo si řidiči mohou nechat zaregistrovat na kterémkoli městském či obecním úřadě a od 1. července se tato možnost rozšíří i na agendu řidičských průkazů. O výměnu nebo vydání řidičáku pak bude možné zažádat na jakémkoli úřadě s rozšířenou působností. Při podání žádosti o vydání průkazu se od stejného data již nebude předkládat papírová fotografie. Úředníci budou pořizovat fotografie digitální, stejně jako je tomu u občanských průkazů. V červenci také dojde k plné elektronizaci centrálního registru řidičů. Jednotlivé městské či obecní úřady si tak už nebudou muset přeposílat podklady v listinné podobě a vyřizování motoristické agendy se zrychlí.

ZPRÁVA O ČINNOSTI OBECNÍCH ORGÁNŮ za měsíc únor 2018
 kontrola možností podání žádostí o dotace pro rok 2018, - příprava podkladů u nájmů bytových jednotek, kontrola nájemních smluv, - příprava podkladů pro zasedání zastupitelstva a výborů, - žádosti správní orgán ( kácení stromů), zajištění přípravy a průběhu auditu hospodaření obce, řešení stížností a podnětů našich spoluobčanů, jednání DSO, účast na školení krajský úřad,

OZNÁMENÍ OÚ (vp)
Obec Pertoltice

pořádá XI.ročník soutěže o nejlepší podobu zahrádky nebo předzahrádky Soutěž je vyhlášena dnem 30.3.2018
Soutěžní podmínky:

Vlastnoruční provedení díla, dodržení tématického pojetí soutěže a s tím související problematiky. Soutěžní příspěvky – fotografie je nutno odevzdat do kanceláře Obecního úřadu v Pertolticích, či odeslat na e-mailovou adresu: obec.pertoltice@volny.cz. A to v termínu - do dne 05.10.2018.
Všechny došlé příspěvky budou posouzeny a vyhodnoceny porotou. Úspěšní účastníci budou po zásluze odměněni věcnými cenami. Soutěž se pořádá již sedmým rokem. A to ve snaze zapojit co největší počet občanů do dění v obci. Dále je naší snahou podporovat vznik hezkých zákoutí a zlepšení celkového vzhledu naší obce.
Těšíme se na Vaši účast v soutěži! Přejeme mnoho úspěchů!!
Viktor Podmanický

Město Frýdlant bude nadále vyjednávat s Nemocnicí Frýdlant
Město Frýdlant bude nadále jednat s Nemocnicí Frýdlant s.r.o. o dodatku číslo 17, přílohy 2 nájemní smlouvy, jehož součástí má být definice požadovaného a garantovaného rozsahu zdravotnických služeb na Frýdlantsku, poskytovaných Nemocnicí Frýdlant s.r.o. To je závěr pátého bodu zastupitelstva města Frýdlant, ve kterém se situací kolem frýdlantské nemocnice zabývalo. V návrhu usnesení zastupitelstva, které proběhlo ve středu 21. února 2018, byl původně mimo jiné návrh na odstoupení od nájemní smlouvy mezi městem Frýdlant a nemocnicí Frýdlant. Tento bod byl ale v samém začátku projednávání bodu 5 stažen. Zastupitelstvo tím reagovalo na novou informaci, že město Frýdlant nemá v současné době alternativu poskytování zdravotní péče v případě, že by k vypovězení smlouvy frýdlantské nemocnici došlo. Krajská nemocnice Liberec, a.s. (KNL) na sebe zodpovědnost vzhledem k nedostatku lékařů nemůže sama přijmout (vyjádření KNL níže).
Město Frýdlant bude proto dál hledat spolu s Nemocnicí Frýdlant s.r.o. shodu na dodatku č. 17, přílohy 2 nájemní smlouvy a jednat bude i o dalších aspektech této vzájemné smlouvy. Jednání budou probíhat na dvou úrovních. Na úrovni právníků, kteří budou řešit technické záležitosti smlouvy a pak bude pracovat a jednat také nově ustanovená Komise Rady města Frýdlant pro řešení zdravotní obslužnosti ORP III. Frýdlant, jejímž cílem je přesně vymezit rozsah a zajištění potřebné akutní lůžkové a ambulantní péče včetně komplementárních služeb, které jsou v regionu Frýdlantského výběžku potřeba a které je schopná Nemocnice Frýdlant s.r.o. garantovat. Najít má také shodu v požadovaném a akceptovatelném rozsahu lékařské pohotovostní služby ve Frýdlantu. Členy komise jsou zástupci města Frýdlant, Nemocnice Frýdlant s.r.o, Libereckého kraje, praktických lékařů regionu, Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje, p. o., Dobrovolného svazku obcí Mikroregionu Frýdlantsko a Krajské nemocnice Liberec, a.s. Výsledek jednání této komise bude podkladem k další diskusi zastupitelů pravděpodobně už na příštím, tedy dubnovém, řádném jednání zastupitelstva města Frýdlant.
Prohlášení vedení KNL k aktuální situaci ve frýdlantské nemocnici
Vedení Krajské nemocnice Liberec, a.s. potvrzuje, že oficiálně a s veškerou vážností vyjednávalo o budoucnosti poskytování zdravotnické péče ve Frýdlantském výběžku s vedením města Frýdlant i dalšími zástupci veřejné správy. KNL jasně deklarovala, že je připravena po ukončení smluvního vztahu mezi EUC, resp. Nemocnicí Frýdlant s.r.o. a městem Frýdlant garantovat takový rozsah zdravotní péče, který bude skutečně bezpečný a bude v souladu s vysokými standardy kvality KNL, která byla v minulosti dvakrát akreditována ze strany SAK.Své zapojení KNL podmiňovala spoluprací se Zdravotnickou záchrannou službou LK a také praktickými lékaři z regionu, s nimiž chtěla zajistit 24 hodinovou zdravotní péči, tzv. LSPP+. Na této spolupráci se však nedohodla ani se ZZSLK, ani s praktickými lékaři z regionu. KNL, a.s. se aktivně účastní diskuse o zajištění zdravotní péče ve Frýdlantu v rámci pracovní skupiny, vytvořené na základě popudu starosty a místostarosty města Frýdlant Dana Ramzera, resp. Jiřího Stodůlky.
Vzhledem ke změněné situaci poté, co ZZSLK a praktičtí lékaři odmítli spolupráci na projektu LSPP+ je KNL připravena aktivně se účastnit na další činnosti pracovní skupiny, kterou tímto vyzývá k diskusi o přesném určením rozsahu a způsobu zajištění zdravotní péče ve Frýdlantské nemocnici, tedy zejména jejím personálním zajištění, garanci kvality péče a standardu bezpečnosti.
KNL vnímá pozitivně tlak frýdlantského místostarosty Jiřího Stodůlky k zajištění péče ve Frýdlantském výběžku. Pro Krajskou nemocnici Liberec, a.s. byl, je a vždy bude pacient na prvním místě. Proto se do rozhovorů zapojila a proto v případě žádosti o pomoc udělá maximum pro zajištění dostupnosti základní zdravotní péče pro tamní obyvatele.
MUDr. Richard Lukáš, PhD.
generální ředitel a předseda představenstva
MUDr. Luděk Nečesaný, MBA
náměstek pro řízení zdravotní péče


Lékařské pohotovosti na Frýdlantsku hrozí zánik, chybí doktoři
Na nepřetržitou lékařskou pohotovost může Frýdlantský výběžek patrně zapomenout. Doktoři, kteří by byli pacientům k dispozici celých 24 hodin denně, nejsou. Město Frýdlant se snažilo tuto péči vymoci na soukromé Nemocnici Frýdlant, ta to ale z personálních důvodů a kvůli nedostatečnému přístrojovému vybavení odmítala. Radnice proto chtěla firmě EUC, která nemocnici vlastní, vypovědět nájemní smlouvu s tím, že na zajištění lékařské pohotovosti se domluví s Krajskou nemocnicí Liberec, záchrannou službou a praktickými lékaři z Frýdlantska. Jenže ani to zatím nevyšlo. „Vypadalo to, že jednání úspěšně pokračují, ale najednou od toho šla záchranná služba, že nesmí uvolňovat doktory na pohotovostní služby. Přitom v Jičíně mají pilotní projekt, který na podobném principu funguje,“ podivuje se místostarosta Frýdlantu Jiří Stodůlka. Smlouvu teď nemůžeme vypovědět, říká starosta. Podle ředitele záchranné služby Libereckého kraje Luďka Kramáře je ale půjčování záchranářů na pohotovost na hraně zákona. „Lékařskou službu první pomoci nemůže záchranná zdravotní služba zajišťovat ani z věcného, personálního ani technického hlediska, což jsme zástupcům Frýdlantu několikrát jasně deklarovali,“ říká Kramář. Odstoupit za takové situace od nájemní smlouvy je tak pro Frýdlant nemožné. „Nejde smlouvu vypovědět, když není jiná možnost zajištění zdravotní péče. Bohužel, pohotovost odmítli sloužit i místní praktičtí lékaři. Kdybychom dali EUC výpověď, zbavíme se i toho mála, co tady funguje,“ vysvětlil starosta Dan Ramzer. Z deseti praktiků z Frýdlantska měli zájem o služby na pohotovosti jen tři. Aby mohla pohotovost fungovat každý den v týdnu, je zapotřebí aspoň patnáct doktorů.

„Byli jsme připraveni Frýdlantu pomoci, ale bez dohody se záchrannou službou a praktickými lékaři to nejde. Sami to nezvládneme. Jsme ale připraveni k dalším jednáním,“ řekl generální ředitel liberecké nemocnice Richard Lukáš. Pohotovost je pro Frýdlantsko klíčová, říká starostka Bulovky.
„Lékařská pohotovost je pro Frýdlantsko klíčová,“ říká starostka Bulovky Romana Šidlová. „Pociťujeme citelné zhoršení dostupnosti zdravotní péče ještě víc než lidé ve Frýdlantu, jsme od ní dál. Pro lidi tady je důležité nejen to, že k nim přijede záchranka, ale že i s každým zdravotním problémem nebudou jezdit do Liberce,“ podotkla R.Šidlová. Podle krajského radního pro zdravotnictví Přemysla Sobotky se ale obyvatelé výběžku nemusejí obávat, že je nikdo neošetří.
„Lidé se musí smířit s tím, že infarkt se ve Frýdlantě léčit nedá. Ale pracujeme na dohodě, která zahrne asi deset oborů včetně interní ambulance přímo v nemocnici Frýdlant, kde pacienty ošetří i ve vážnějších případech. Nebude to ale pohotovost 24 hodin denně, jak chtělo město, to je nereálné,“ vysvětlil Sobotka. Pacienty si od dubna rozdělí záchranka a nemocnice. Co všechno bude schopná Nemocnice Frýdlant na ambulancích ošetřit, má stanovit pracovní skupina. Dohoda by měla být známá ke konci dubna. Mezitím se od prvního března rozjede zkušební systém rozdělení pacientů mezi záchrannou službu a nemocnici Frýdlant. „Je stanoven přesný seznam interních a chirurgických diagnóz, které jsme schopni ve Frýdlantu ošetřit tak, abychom neohrozili život pacienta, protože nemáme CT, magnetickou rezonanci a další drahé přístroje. Ostatní diagnózy poveze záchranka automaticky do Liberce. Po třech měsících vyhodnotíme, jak se to osvědčilo,“ řekl ředitel nemocnice Frýdlant Jiří Madar. Frýdlantská radnice ale dál trvá na úpravě nájemní smlouvy s nemocnicí, podrobnosti mají být jasné také v dubnu.
Autor: Jana Pavlíčková


Změna otevírací doby knihovny
Informujeme všechny čtenáře, že od března bude knihovna v Pertolticích otevřena vždy v neděli. Čas, kdy si můžete vypůjčit knihy, zůstává stejný a to od 8:00 do 12:30 hodin.

Mladí hasiči neumí jenom hasit
Hasičský kroužek není jenom o požární ochraně. Děti se v rámci něj mohou setkat třeba i s takovou disciplínou jako je florbal. V sobotu 24. února 2018 kupříkladu pořádal Sbor dobrovolných hasičů u příležitosti 150. let od založení jejich sboru florbalový turnaj pro děti. Byly zrovna jarní prázdniny a chřipková epidemie a tak se ho zúčastnily jen tři družstva mladších žáků a tři družstva starších žáků. Jeden tým měl čítat 10 hráčů. Šest jich bylo přímo na place a čtyři libovolně střídali.

Naše družstvo starších žáků jich mělo jen devět a to mezi nimi byly i mladší děti, přesto se nám podařilo oba zápasy v naší kategorii vyhrát. Děvčata z Krásného Lesa si ještě vynutila odvetu. V té jsme je porazili 3:1 a potvrdili prvenství. Když jsme odcházeli z tělocvičny v Purkyňově ulici, houpaly se nám na krku zlaté medaile.

Výzva
Hledáme nové hasiče do výjezdové jednotky obce Pertoltice!

Chceš pomáhat druhým ve svém volném čase? Jezdit na výjezdy, hasit požáry? Přijď mezi nás!!!
Požadavky: minimální věk 18 let, dobrá zdravotní způsobilost, chuť pracovat, zodpovědnost, ochota jezdit na školení a výcviky
Neváhejte nás kontaktovat na telefonním čísle 724 148 956, nebo osobně každý pátek od 16:30 do 18:00 na hasičské zbrojnici u velitelky jednotky Olgy Čepelíkové

POZOR ZMĚNA v agendě OBČANSKÝCH PRŮKAZŮ (OP) od 1.7.2018
Oddělení matrik a státního občanství správního odboru KÚ LK upozorňuje na ZMĚNU, kterou přinesl zákon č. 195/2017 Sb., s účinností od 1. 7. 2018:
od 1. července letošního roku NEBUDE na úřadech obcí s rozšířenou působností (dále jen „ORP“) moci být vydán OP bez strojově čitelných údajů s dobou platnosti 1 měsíc (tzv. „rychloobčanka“). Tento doklad bude moci být vydáván pouze v souvislosti s výkonem volebního práva (v době voleb). Dosud platí, že podá-li si občan žádost o vydání OP (s dobou platnosti 10 let), může v případě ztráty, odcizení, poškození, zničení OP nebo po zrušení údaje o místu trvalého pobytu zároveň požádat o vydání OP s dobou platnosti na 1 měsíc.
Toto se od 1. 7. 2018 změní.
V případě, že občan např. ztratí svůj občanský průkaz, bude si muset požádat o nový. Zároveň již nebude moci požádat o laicky řečeno „náhradní občanku – nebo tzv. rychloobčanku“, tedy o OP bez strojově čitelných údajů s dobou platnosti 1 měsíc, kterým by mohl prokazovat svou totožnost (max. po dobu 1 měsíce) místo svého ztraceného občanského průkazu, do doby než obdrží nový OP.
Upozorňujeme na tuto změnu nejen všechny občany, ale též pracoviště, která např.
1) vydávají řidičské průkazy,
2) dále pak orgány sociální péče a
3) další pracoviště,
kde je dosud této možnosti (u osob, které nemají klasický občanský průkaz, avšak mají o něj požádáno) prokazovat totožnost tímto „náhradním dokladem“, tedy občanským průkazem s dobou platnosti 1 měsíc, využíváno.
Na závěr jedna úplná NOVINKA: Nově si bude občan (starší 15 let) moci požádat o vydání občanského průkazu ve zkrácené lhůtě, a to
1) v pracovních dnech do 24 hodin (spr. poplatek 1000,- Kč), nebo
2) do 5 pracovních dnů (spr. poplatek 500,- Kč)
Žádost o vydání bude moci občan podat u kteréhokoliv ORP nebo u MV.
Doklad vyhotovený do 24 hodin si bude občan moci převzít jedině u MV.
Doklad vyhotovený do 5 pracovních dnů si bude občan moci převzít u ORP, kde svou žádost podal, anebo přímo u MV.

Velká zakázka z oblasti větrné energie míří do Jizerských hor
Od: CiS-tisková kancelář, Marie Špačková 08.02.2018
Krátce před koncem roku získala skupina CiS dlouhodobě zaměřený projekt z oblasti větrné energie. Od dubna 2018 se budou ve společnosti CiS systems v Hejnicích vyrábět složitá kabelová vedení určená pro výrobce větrných elektráren.
„Díky tehdejšímu starostovi Jindřichovic pod Smrkem, panu Petru Pávkovi, jsme měli zde v Jizerkých horách jednu z prvních větrných elektráren v České republice“, vysvětluje Peter M. Wöllner, jednatel společnosti CiS systems s.r.o
„Brzy se budou v Hejnicích spojovat silné napájecí kabely z mědi a hliníku, a to ve světě zcela nově vyvinutým technologickým postupem. Společnost CiS investuje přes 30 mil. CZK do nových speciálních strojů a zařízení a vytvoří mnoho nových pracovních míst zejména v oblasti výroby a logistiky. Jsme hrdí na to, že po začátcích větrné energie v Jizerských horách tím nyní společnost CiS podpoří výrobu obnovitelné energie a bude zásobovat celou Evropu a svět produkty z Jizerkých hor. Technologie výroby a váha kabelů vyžaduje silné muže, kteří mají zájem o nové technologie v oblasti výroby a logistiky – v novém moderním pracovním prostředí a zároveň za dobrou a výkonu odpovídající mzdu.“
Také v roce 2017 patří CiS podle WCA-auditu od auditorské společnosti Intertek, Londýn opět k zaměstnavatelům s nejlepšími pracovními podmínkami na světě.

Plány v mikroregionu
Od září minulého roku běží ve Frýdlantském výběžku dvouletý projekt na podporu plánování sociálních služeb, nazvaný „Sociální služby na Frýdlantsku společně“. Projekt navazuje na komunitní plánování, které v území probíhalo mezi lety 2009–2013, tehdy za podpory Libereckého kraje v rámci individuálních projektů.
Komunitní plánování je metoda, která umožňuje zpracovávat rozvojové materiály pro různé oblasti veřejného života na úrovni obce, kdy jsou do procesu plánování zapojeni všichni, kterých se daná oblast týká. V případě plánování sociálních služeb to jsou uživatelé sociálních služeb, poskytovatelé a zadavatelé, kterými jsou obce, města, kraj nebo stát. Do procesu jsou také zapojeny další instituce, jako úřady práce nebo sociální odbory měst. Charakteristickým znakem metody je důraz kladený na dialog a vyjednávání a na dosažení výsledku, který je přijat a podporován většinou účastníků. V projektu bude postupně aktualizován Komunitní plán obcí Frýdlantska, který pokryje celé území obce s rozšířenou působností Frýdlant. Dále vznikne návrh finančního nástroje – dotačního systému obcí, který umožní kontinuální spolufinancování potřebných sociálních služeb. V rámci procesu plánování je obnovena činnost pracovních skupin a řídicí skupiny, která je ustanovena ze členů DSO Mikroregion Frýdlantsko.
V rámci projektu se už několikrát sešly pracovní skupiny: pracovní skupina osoby ohrožené sociálním vyloučením a drogově závislí a pracovní skupina senioři a osoby se zdravotním postižením. Poslední takové setkání proběhlo v polovině února. Řešily se na ní mimo jiné například kontakty na organizace půjčující kompenzační pomůcky na Frýdlantsku a Liberecku, představeny byly nové služby, které budou fungovat ve Frýdlantu v roce 2018 a řešil se také sociologický průzkum území Frýdlantského výběžku. Díky němu by mělo být jasné, jaké služby území potřebuje, jaké jsou poskytovány a jaké chybí. Během setkání vytvořili členové pracovní skupinu také mapu služeb a potřeb seniorů a osob se zdravotním postižením.
Cílem procesu plánování je zajištění stabilní sítě sociálních služeb, která bude odpovídat místním potřebám a specifikům území. K tomu je důležitá nejen součinnost jednotlivých poskytovatelů služeb, ale i jejich zadavatelů. Každá z obcí by proto měla mít v pracovních skupinách svého zástupce.



Přílohy

1520340478_sb_drbnabrezen2018.pdf

1520340478_sb_drbnabrezen2018.pdf
Typ souboru: PDF dokument, Velikost: 390,44 kB
Datum vložení: 31. 12. 2018 8:00
Datum poslední aktualizace: 6. 4. 2022 20:38
Autor: Správce Webu

Volný čas

Informace pro občany

frysko

Databáze Free-Time

logo

Nahlášení plánovaného pálení

Podporujeme

Lidové stavby

logo

Skanzen Pertoltice

Děkujeme

llogo

Obec Pertoltice na Facebooku.

logo

Pranostiky

Pranostika na akt. měsíc

Březen - za kamna vlezem.

Pranostika na akt. den

Vidíš-li v březnu žluté kvítí v přírodě, můžeš semeno spokojeně síti.


Pertoltice